Układ hamulcowy

Ogólna - 16-09-2019

Układ hamulcowy

Jakby się tak zastanowić jak zatrzymać rozpędzone metalowe kółko ? Możesz przyłożyć do niego kamień ale i kamień i tarcza ulegną dość szybkiemu zniszczeniu. Możesz wziąć kawałek metalu i docisnąć nim do tarczy. Wytworzy się ciepło i iskry. Za każdym razem gdy hamujesz wyobraź sobie jak wiele ciepła jest generowane.

Dwa powszechne układy hamulcowe jakie stosowano w samochodach to układ tarczowy oraz bębnowy. Zważywszy na powyższe lepiej ciepło odprowadzają hamulce tarczowe. W obu konstrukcjach wytwarzamy siłę tarcia jednak w bębnowych cały mechanizm jest w środku stąd problemy z ciepłem.

Układ taki składa się z tarczy hamulcowej, oraz z klocków hamulcowych które dociskane wytwarzają siłę tarcia i powodują zatrzymanie pojazdu. Do tego dochodzi sieć wężyków w których jest płyn hamulcowy i pompa która ten płyn wtłacza gdy wciskamy pedał hamulca. Proste.

Płyn hamulcowy krąży w zamkniętym układzie w związku z tym gdy zadziała pompa wystarczy dość niewielka siła nacisku by zwielokrotnić siłę nacisku klocków na tarczę. Dlatego tak ważne jest by dbać o przewody hamulcowe i nie doprowadzić do ich uszkodzenia.

Cały układ jest narażony na warunki pogodowe, deszcz, błoto, sól, lód, śnieg, piach. Może to skutkować zabrudzeniem się tłoczków, które nie będą spełniały swojego zadania. Gdy wjedziesz w kałuże i hamujesz rozgrzane tarcze są natychmiast schładzane co w dłuższym czasie spowoduje ich pofalowanie.

Ostatnia rada dla dynamicznie jeżdżących. Gdy jesteś już dość blisko domu warto jechać powoli i hamować delikatnie po to by po zatrzymaniu samochodu i zaciągnięciu hamulca ręcznego nie zapiekać klocków z rozgrzanymi tarczami.

Lukas - 16-09-2019