Zimowe opony, jak one właściwie działają ?

Ogólna - 13-09-2019

Zimowe opony, jak one właściwie działają ?

Chodzi tutaj przede wszystkim o rodzaj gumy. Takiej, która nie twardnieje zbytnio w minusowych temperaturach. Dzięki temu śnieg lub błoto które dostaje się miedzy bieżnikiem przykleja się do śniegu znajdującego się na drodze.

Tu dochodzimy do drugiej ważnej cechy, a mianowicie rodzaj i budowa bieżnika. Rowki (kanały) takiej opony są szersze i głębsze tak by błoto czy śnieg było lepiej odprowadzane. Im więcej śniegu zbierzemy na oponie tym bezpieczniej będzie dla nas. Stąd nacięcia poprzeczne występują gęściej i są również głębsze.

Przyczepność naszego pojazdu jest tym lepsza im więcej śniegu nabierzemy do bieżnika. Jednak przy szybkiej jeździe siła odśrodkowa wyrzuca go oczyszczając oponę. Żeby zatem nabrać śniegu potrzeba nam niejako poślizgu kół podczas przyspieszania, aż poczujemy, że mamy dodatkową przyczepność. Dlatego zimą zaleca się wyłączyć system kontroli trakcji lub jeśli mamy nowsze modele przełączyć na tryb opóźnienia. Czyli żeby pozwoliło nam to na minimalne buksowanie kół.

Czasy gdzie zima czasem wygląda jak wiosna lub niekiedy lato nie sprzyja zimowym oponą. Na bezśniegowej nawierzchni taka opona łatwo się zniekształca. Jeśli będziecie jechać nie za szybko na krótkim dystansie to nie jest tak źle ale na autostradzie czy drodze ekspresowej jej przyczepność już nie jest taka oczywista.

Pamiętajcie by nie dać się nabrać na kłamstwo, że opony zimowe na letnie zmienia się gdy temperatury będą powyżej 6-7 stopni. Tak jak pisałem, opony szybciej zużywają się już przy temperaturze +1 stopień tak więc zanim dojdzie do 7 stopni opona zdąży się zniszczyć i będziecie musieli częściej je kupować co oczywiście jest na rękę producentom.

Gdy temperatury zaczną być plusowe lepiej już wtedy zmienić opony na letnie tylko takie, które przy temperaturze 0 stopni będą miały lepszą przyczepność lub podobną do zimowych. Co zaoszczędzi wam kochane zimówki.

Lukas - 13-09-2019