10W-40 jak zrozumieć klasy olejów ?

Ogólna - 06-09-2019

10W-40 jak zrozumieć klasy olejów ?

Lepkość oleju ma bardzo wielkie znaczenie dla silnika. Mimo, że czasem po zmieszaniu olejów różnej lepkości nie widzimy żadnych zmian ? Wszystko działa tak jak zawsze. Więc czy na prawdę te numerki mają znaczenie ?

Zmiany lepkości odczujemy dopiero przy zmianie temperatury. Stąd też literka W (winter) przed liczbą. Im ta liczba jest mniejsza tym w niższej temperaturze olej zgęstnieje. Druga liczba to tak zwana klasa oleju. Są ich 4 mianowicie 30, 40, 50, 60 i tutaj im wyższa liczba, tym wyższa temperatura przy której olej nie będzie chronił silnika.

Jeżeli mamy silne mrozy i ciepłe lata to najlepszy olej będzie 0W-40. W zimie odpalimy go nawet w temperaturze -35 stopni, latem nie musimy się martwić o zniszczenie silnika.

Jak to wygląda z tym miksowaniem olejów ?

Jeżeli używasz oleju 10W-40 to możesz przejść na klasę wyższą na przykład 10W-50 to znaczy że przy tej samej temperaturze latem olej będzie gęstszy, ochrona silnika lepsza ale też wzrośnie spalanie. I analogicznie jeśli zmniejszysz klasę zyskasz oszczędność na paliwie.

Nie ma też problemu z mieszaniem różnych lepkości oleju. Zawsze możesz dolać olej z inną klasą lepkości. Efektem końcowym będzie zmniejszenie lepkości lub jej zwiększenie jednak w nieznacznym stopniu. Lepkość oleju zmienia się także w trakcie eksploatacji w procesie zużywania się silnika czy nawet paliwo i jego zanieczyszczenia. DLatego tak ważne jest by regularnie wymieniać olej.

Do czego są oleje syntetyczne czy mineralne ?

Olej syntetyczny jest najlepszy bo może pracować w wyższej temperaturze dzięki temu nie odkłada się nagar w wewnętrznych częściach silnika co wydłuża ich żywotność. Takie oleje wolniej się starzeją, redukują osad, i nie trzeba ich tak często wymieniać.

Olej półsyntetyczny są zbliżone do syntetyków. Jeżeli planujemy przejść z oleju syntetycznego na mineralny to możemy użyć właśnie jego. Nie ma określonych norm czy zasad kiedy powinno się go używać. DLatego jeśli nie musimy lepiej pozostać przy syntetyku.

Olej mineralny nie są takie tragiczne jak kiedyś ale to najgorsze ze wszystkich olejów. Nadają się do zużytych silników o dużych przebiegach. Stosuje się je tam gdzie auto bierze już olej. Jeżeli kupimy jakiś złom ponad 10 letni i nie wiemy jaki olej był lany i czy w ogóle był tam jakiś olej to najlepiej użyć mineralnego lub półsyntetyk.

Oznaczenia oleju lepkość zimowa

0WPrzy takim oleju odpalisz samochód nawet przy -35 stopniach
5WTutaj odpalisz wóz przy -30 stopniach, polecamy na polskie warunki
10WPrzy -25 stopniach dopiero gęstnieje znacząco
15WTemperatura -20 stopni
20WTemperatura około -15 stopni, rzadko stosowany
25Wnawet przy -10 stopniach mogą pojawić się kłopoty


Oznaczenia oleju klasa letnia

30Ryzykowne, oszczędzają paliwo ale przy wysokiej temperaturze latem mogą nie być wystarczające do całkowitej ochrony jednostki napędowej
40Wystarczająca klasa lepkości, polecana na polskie warunki. Jest we wszystkich rodzajach, syntetyk, półsyntetyk i mineralny
50Przydatne albo do wyeksploatowanych silników lub do bardzo obciążonych
60Przeznaczony do aut sportowych albo do zabytkowych


Zatem w Polsce polecamy klasę 5W-40 i to z ręką na sercu

Lukas - 06-09-2019